Dersin Adı | Ameliyathane Hemşireliği |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HEM 570 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 7.5 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Yüksek Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin sonunda öğrencilerin, ameliyathane hemşiresinin rol ve sorumlulukları, ameliyathanede hasta ve çalışan güvenliği, ve intraoperatif hasta bakımı konularında güncel ve kanıt temelli bilgi kazanmaları amaçlanmıştır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders, ameliyathane yapı, mimarisi ve yönetimini, ameliyathanede hasta pozisyonlarını, ameliyathane hemşiresininnin görev yetki ve sorumluluklarını, ameliyathanede hasta ve çalışan güvenliği konularını içerir. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Tanışma, Dersin Tanıtımı | |
2 | Ameliyathanede ekip çalışması Ameliyathane Hemşiresinin görev yetki ve sorumlulukları Ameliyathanede etik ve yasal konular | Van Giersbergen M., Kaymakçı Ş. Ameliyathane Hemşireliği Meta basım matbaacılık hizmetleri, İzmir, 2015 s:3-9 |
3 | Ameliyathanede Hasta Güvenliği -Ameliyathanede risk yönetimi -Hasta güvenliğini sağlamada mevcut yaklaşımlar -Yanlış kişi, bölge, ve işlem -Basınç Yaraları -Derin ven trombozu | Conner R., Guidelines for perioperative practice, AORN, 2016 Edition s:185-328 Van Giersbergen M., Kaymakçı Ş. Ameliyathane Hemşireliği Meta basım matbaacılık hizmetleri, İzmir, 2015 s: 75-165 |
4 | Ameliyathanede Hasta Güvenliği -Yabancı cisim unutulması -Elektrik ve kimyasal yanıklar Hasta güvenliği için yürütülen ulusal ve uluslar arası çalışmalar JCI’ın hasta güvenliği hedefleri ve uygulanması | Conner R., Guidelines for perioperative practice, AORN, 2016 Edition s: 369-415 Van Giersbergen M., Kaymakçı Ş. Ameliyathane Hemşireliği Meta basım matbaacılık hizmetleri, İzmir, 2015 s: 165-173 |
5 | Ameliyathanede çalışan güvenliği -Kişisel koruyucu ekipmanlar -Anestezik gaz atıklarına maruz kalma -Ergonomi -Toksik zehirlenmeler | Conner R., Guidelines for perioperative practice, AORN, 2016 Edition s:151-177 Van Giersbergen M., Kaymakçı Ş. Ameliyathane Hemşireliği Meta basım matbaacılık hizmetleri, İzmir, 2015 s: 177-190 |
6 | Ameliyathanede çalışan güvenliği -Kesici ve delici alet yaralanmaları ve kan youyla bulaşan patojenler -Güvenli hasta kaldırma ve taşıma -Kayma, takılma ve düşmeler -Gürültü | Conner R., Guidelines for perioperative practice, AORN, 2016 Edition s: 417-471 Van Giersbergen M., Kaymakçı Ş. Ameliyathane Hemşireliği Meta basım matbaacılık hizmetleri, İzmir, 2015 s: 191-205 |
7 | Ameliyathanede çevre güvenliği -Yangın güvenliği -Kimyasal güvenlik -Cerrahi duman -Lateks allerjisi -Radyasyon güvenliği | Conner R., Guidelines for perioperative practice, AORN, 2016 Edition s: 237-263 Van Giersbergen M., Kaymakçı Ş. Ameliyathane Hemşireliği Meta basım matbaacılık hizmetleri, İzmir, 2015. s: 207-234 |
8 | ARA SINAV | |
9 | Isı Kontrolü -Hipotermi -Malign Hipotermi | Conner R., Guidelines for perioperative practice, AORN, 2016 Edition s: 531-555 Van Giersbergen M., Kaymakçı Ş. Ameliyathane Hemşireliği Meta basım matbaacılık hizmetleri, İzmir, 2015 s: 339-355 |
10 | Kanama Kontrolü | Van Giersbergen M., Kaymakçı Ş. Ameliyathane Hemşireliği Meta basım matbaacılık hizmetleri, İzmir, 2015 s: 527-529 |
11 | Cerrahi alan enfeksiyonları ve korunma ilkeleri | Conner R., Guidelines for perioperative practice, AORN, 2016 Edition s: 29-95 Van Giersbergen M., Kaymakçı Ş. Ameliyathane Hemşireliği Meta basım matbaacılık hizmetleri, İzmir, 2015 s: 407-445 |
12 | Ameliyathane Temizliği ve dezenfeksiyonu | Conner R., Guidelines for perioperative practice, AORN, 2016 Edition s: 675-823 Van Giersbergen M., Kaymakçı Ş. Ameliyathane Hemşireliği Meta basım matbaacılık hizmetleri, İzmir, 2015 s: 575-577 |
13 | Ameliyathanede Atık Yönetimi | Van Giersbergen M., Kaymakçı Ş. Ameliyathane Hemşireliği Meta basım matbaacılık hizmetleri, İzmir, 2015 s: 587-589 |
14 | Özel Cerrahi uygulamalar -Minimal invaziv cerrahi - Gamma knife uygulamaları -Video Teknoloji -Lazer Cerrahisi -Elektro cerrahi | Conner R., Guidelines for perioperative practice, AORN, 2016 Edition s:589-617 Van Giersbergen M., Kaymakçı Ş. Ameliyathane Hemşireliği Meta basım matbaacılık hizmetleri, İzmir, 2015. s: 635-693 |
15 | Özel Cerrahi uygulamalar -Ultrasonik Cerrahi -Robotik Cerrahi -Pnömatik turnike uygulaması -Hibrit ameliyathaneler | Van Giersbergen M., Kaymakçı Ş. Ameliyathane Hemşireliği Meta basım matbaacılık hizmetleri, İzmir, 2015 s: 703-723 |
16 | Final |
Ders Kitabı | PowerPoint sunumları, Dersin hocası tarafından düzenlenecek notlar ve diğer kaynaklar. Conner R., Guidelines for perioperative practice, AORN, 2017 Edition Van Gıerabergen M., Kaymakçı Ş. Ameliyathane Hemşireliği . Meta basım matbaacılık hizmetleri, İzmir, 2015. Center For Disease Control (CDC) http://www.cdc.gov/, Ekim 2014. American Hospital Association (AHA) http://www.aha.org/, Ekim 2011 5 |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Karadakovan A, Aslan E. F. Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım, Geliştirilmiş 3. Akademisyen Tıp Kitapevi, Ankara, 2014 Smeltzer C. S, Bare B, Hinkle J, ve Cheever K. Brunner & Suddarth’s textbook of Medical-Surgical Nursing. Twelfth edition, 2010; 422-455 Rothrock C. R. Alexander's Care of the Patient in Surgery, fourteenth edition, Elsevier mosby, 2010 |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 2 | 20 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 10 |
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 4 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 2 | 32 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 1 | 7 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 16 | |
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 30 | |
Final Sınavı | 1 | 40 | |
Toplam | 173 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Hemşirelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak uzmanlık alanı ile ilgili güncel bilgi ve becerilerini geliştirir ve derinleştirir. | X | ||||
2 | Uzmanlık alanındaki bilgilerini farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle entegre ederek yeni bilgiler oluşturur. | X | ||||
3 | Uzmanlık alanının gerektirdiği düzeyde teknolojik gelişmeleri takip eder ve ileri düzeyde kullanır. | X | ||||
4 | Uzmanlık alanında edindiği kanıt temelli kuramsal ve uygulamalı bilgileri birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini belirleme ve çözmede kullanır. | X | ||||
5 | Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri problem çözme ve eleştirel düşünme yaklaşımı ile değerlendirerek uygular ve yaşam boyu öğrenme tutumu gösterir. | X | ||||
6 | Uzmanlık alanı ile ilgili saptadığı sorunların çözümlenmesinde hukuksal hak ve sorumluluklarının farkında olarak liderlik yaklaşımı sergiler, | X | ||||
7 | Alanındaki güncel gelişmeleri ve bilimsel/eğitsel çalışmalarını nicel ve nitel veriler ile destekleyerek meslektaşlarına ve farklı disiplinlere, yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır. | X | ||||
8 | Uygun iletişim tekniklerini kullanarak multidisipliner ve interdisipliner ekip işbirliğini yürütür. | X | ||||
9 | Sağlık gereksinimlerinin saptanması, analiz ve sentez edilmesinde ve bakımın yürütülmesinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir. | X | ||||
10 | Farklı disiplinlerle işbirliği içerisinde projeler yürütür. | |||||
11 | Sağlığın korunması ve geliştirilmesinde ulusal ve uluslararası sağlık politikalarını izler, değerlendirir ve çalışmalara katkıda bulunur. | |||||
12 | Sağlık bakım uygulamalarını hemşireliğin temel kavramları (insan, sağlık, çevre ve hemşirelik) çerçevesinde yürütür. | X | ||||
13 | Sağlık alanındaki sorunların saptanmasına ve çözümüne yönelik bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür. | X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest